0

Torticolisul (gâtul strâmb), este una dintre cele mai frecvente tulburări de la nivelul gâtului și este reprezentată de flexia, extensia sau răsucirea mușchilor gâtului dincolo de poziția lor normală. În torticolis, gâtul tine să se răsucească într-o parte, provocând înclinirea capului.

De obicei, torticolisul apare în urma afectării muschiului sternocleidomastoidian (stâng sau drept). Practic, torticolisul este un fel de contractură în urma căreia gatul se strâmbă și se rotește și este însoțită de durere și de limitarea mișcărilor capului.

Care sunt simptomele și semnele torticolisului ?

• Deoarece torticolisul spasmodic este o contracție anormală a mușhii gâtului, oamenii vor avea capul întors într-o parte. Mușchii gâtului și cei dintre gât și umăr vor fi tensionați, provocând dureri.
  • Cu torticolisul spasmodic (distonie cervicală), pot exista spasme musculare ale gâtului care sunt susținute (tonice) sau sacadate (clonice).
  • Alte simptome pot include dureri de umăr, dureri de spate , cefalee , crampe la nivelul gâtului, etanșeitate musculară, dureri musculare sau senzații de arsură.
  • Atacurile de torticolis paroxistic benign la sugari pot prezenta simptome precum vărsături , iritabilitate și somnolență.

Următoarele simptome sugerează leziuni sau iritații la nivelul sistemului nervos central și ar trebui evaluate medical imediat, mai ales dacă se dezvoltă brusc.

• Probleme cu respirația sau înghițirea
  • Senzația de ace sau amorțeală în brațe și picioare
  • Incontineța urinară
  • Slăbiciune în brațe și picioare
  • Vorbirea afectată
  • Dificultate la mers
  • Dacă spasmul mușchilor gâtului este asociat cu febră , glande umflate, dureri de cap , rigiditate a gâtului, umflare a gurii sau a limbii sau probleme de înghițire, solicitați imediat asistență medicală.

Care sunt cauzele torticolisului și factorii de risc?

La adulți, torticolisului acut poate fi cauzat de mai multe situații diferite. Nu a fost găsită nici o cauză specifică. Traumatismele la nivelul gâtului sau a coloanei vertebrale pot duce la torticolis.

Leziunile la nivelul mușchilor gâtului sau la nivelul coloanei vertebrale duc adesea la spasme ale mușchilor, ceea ce duce la răsucirea capului, caracteristică în torticolis. Alte cauza includ infecții ale capului sau gâtului. Aceste infecții pot provoca un torticolis inflamator secundar glandei și ganglionilor limfatic de la nivelul gâtului. Mușchii din regiunea acestor nodului limfatici se pot contracta.

Există situații unde viață poate fi pusă în pericol în momentul în care torticolisul este asociat cu abcese ale gâtului și căilor aeriene superioare.

Abuzul unor anumite medicamente poate duce la pierderea controlului muscular normal. Aceasta este o condiție care implică instalarea bruscă a contracție involuntare ale mușchilor feței și a gâtului. În plus față de o îndoire a capului într-o parte, oamenii pot experimenta alte simptome, cum ar fi devierea ochilor și proeminența limbii.

În plus față de cauzele de mai sus, copiii, sugarii și nou-născuții pot dobândi torticololi din cauze congenitale sau traume datorate nașterii. Torticolisul muscular congenital este cea mai frecventă cauză de torticolis infantil. Este o deformare fizică posturală prezentă la naștere, care rezultă dintr-o scurtare și cicatrizare a mușchiului sternocleidomastoid pe o parte a gâtului. Bebelușii adesea cu capul în aceeași poziție, ceea ce poate duce la plagiocefalie (sindromul capului plat), motiv pentru care însoțește adesea torticolisul muscular.

Factori de risc pentru torticolis

• Traumatisme
  • Un istoric familial al acestei afecțiuni
  • Anomalii congenitale ale coloanei cervicale
  • Consumul de medicamente care predispun la spasme musculare

Ce presupune tratamentul?

Tratamentul în cazul torticolisului are ca obiective relaxarea musculaturii din zona gâtului. Tratamentele pot include medicație, terapie fizică, exerciții de stretching, chirurgie, chiropractictă.

La majoritatea oamenilor, torticolisul nu durează mai mult de câteva zile, însă se poate ajunge la câteva săptămâni. Spasmele musculare persistente necestă trimiterea la un neurolog sau chirurg.

Surse https://www.emedicinehealth.com/torticollis/article_em.htm

Lasă un comentariu