0

Spondiloza cervicală (sau osteoartrita) este acea afecțiune localizată la nivelul vertebrelor și a discurilor intervertebrale cervicale ce deteriorează coloana vertebrală. Atunci când apar durerile de cap, de brațe și umeri, cu sau fără amorțeli, iar forța musculară a mâinilor și picioarelor scade, este semn că discurile intervertebrale încep să se micșoreze.

Cauzele apariției spondilozei cervicale

Odată cu înaintarea în vârstă, oasele și cartilajele care formează coloana vertebrală se dezvoltă treptat, fapt ce duce, în timp, la uzura acestora.

Printre cauzele apariției spondilozei cervicale se numară:

1. deshidratarea discurilor – discurile acționează ca o pernă între vertebrele coloanei, iar pâna la vârsta de 40 de ani acestea încep să se usuce și să se micșoreze, lucru care creează un contact osos mai accentuat între vertebre;
  2. hernia de disc – varsta afectează și exteriorul discurilor intervertebrale, nu doar interiorul, motiv pentru care se creează anumite crăpături ce duc la bombarea discurilor, acestea apăsând pe măduva spinării sau pe rădăcinile nervoase;
  3. pintenii ososi – degenerarea discului duce deseori la apariția unor cantități suplimentare de os care apasă pe măduva spinarii și pe rădăcinile nervoase;
  4. rigiditatea ligamentelor – ligamentele, cordoane de țesut care leagă oasele, se pot îngroșa odată cu înaintarea în vârstă, lucru care face gâtul mai puțin flexibil.

Spondiloza cervicala simptome

Pentru majoritatea oamenilor, spondiloza cervicală nu produce simptome. Totuși, atunci când apar, simptomele spondilozei cervicale includ durere și rigiditate la nivelul gatului.

Un alt efect al spondilozei cervicale este îngustarea spațiului necesar măduvei spinării și rădăcinilor nervoase care trec prin coloana vertebrala către restul corpului. Atunci când acestea sunt lezate puteți experimenta:

• amorțeală și/sau furnicături;
  • slăbiciune în brațe, mâini sau picioare;
  • lipsa de coordonare și/ sau pierderea echilibrului;
  • durere de cap și/ sau de gat;
  • spasme musculare în zona gatului;

Factori de risc ce duc la apariția spondilozei cervicale

Există o serie de factori de risc ce pot grăbi apariția spondilozei cervicale. Aceștia includ:

• Vârsta – Spondiloza cervicală este o afecțiune medicală cu o incidență mai mare în randul bătrânilor, dar, în ultimii ani, spun medicii specialiști, 25% dintre pacieții cu spondiloză cervicală au sub 40 ani.
  • Ocupație – Unele activități de la locul de muncă, în special cele care implică mișcări repetitive ale gâtului sau o postură incomodă vor pune un plus de stres pe gat.
  • Leziuni la nivelul gatului – Leziunile anterioare ale gatului pot crește riscul de spondiloză cervicală.
  • Factori genetici – unele persoane care provin din familii în care există cazuri de spondiloză cervicală prezintă un risc mai mare de a dezvolta această afecțiune medicală.
  • Fumat – Fumatul slăbește articulațiile și țesutul osos și grăbește degenerarea acestora.

Tratamentul spondilozei cervicale

Atunci când este incipienta, în tratamentul spondilozei cervicale medicul poate recomanda:

• Medicamente antiinflamatoare nesteroidiene – pentru a ușura durerea și inflamația asociate cu spondiloza cervicală;
  • Relaxante musculare – pentru ameliorarea spasmelor musculare de la nivelul gâtului;
  • Medicamente anti-convulsii – foarte rar, pentru ameliorarea durerii de la nivelul nervilor deteriorați.

Kinetoterapie

Exercițiile kinetoterapeutice ajută la rehidratarea discurilor intervertebrale, la creșterea elasticității musculare, la îmbunătățirea tonusului muscular și la redobândirea mobilității articulare. Practic, este singurul tratament medical cu ajutorul căruia poate fi vindecată această afecțiune.

Prima data se va efectua un masaj terapeutic ce are ca scop calmarea durerii și relaxarea musculaturii la nivel local, dar care acționează și asupra stării generale a pacientului prin îndepărtarea oboselii, relaxarea organismului și activarea circulației sanguine la nivelul întregului corp. Odată încălzită și relaxată musculatura și atenuată durerea, se va trece la exercițiile kinetoterapeutice care acționează direct asupra cauzei afecțiunii, și anume asupra degenerării vertebrelor și discurilor intervertebr

Intervenția chirurgicală

Chirurgia este recomandată pentru spondiloza cervicala și durerile la nivelul gâtului doar dacă medicul dumneavoastră stabilește că:

• Un nerv spinal este prins de un disc herniat sau os (radiculopația cervicală);
  • Măduva spinării este comprimată (mielopatia spondiloasă cervicală);

Lasă un comentariu